پاورپوينت بررسي جامع سبك و شيوه معماري آذري و آثار معماري سبك آذري 51 اسلايد
فرمت فايل : pptx
حجم : 13934
صفحات : 51
گروه : پاورپوينت
توضيحات محصول :
پاورپوينت بررسي جامع سبك و شيوه معماري آذري و آثار معماري سبك آذري
فهرست
شيوه معماري آذري
شيوه آذري
معماري
نيارش
آرايه
آرامگاه سيد ركن الدين
مسجد گوهرشاد:
مدرسه دو در
مدرسه غياثيه خرگرد:
مسجد ميرچخماق
شيوه آذري
سرزمين آذربايجان در معماري ايران در رده نخست اهميت جاي دارد. چرا كه سه شيوه معماري ايران ]پارسي، آذري و اصفهاني[ از آنجا سرچشمه گرفته و به سراسر كشور رسيده است. در شيوه پارسي، هنگامي كه قوم آريايي كوههاي آران را پشت سر ميگذاشتند تا به جنوب سرزمين ايران رهسپار و ماندگار شوند، سر راه خود ستاوندهاي[ چوبين و شبستانها و نهانخانههاي دوربسته و كوشكي آذربايجان را پسنديدند و چون ارمغاني، نخست به سرزمين انشان و سپس به سرزمين پارس بردند و با آن شيوه، همراه با برگيره از شيوههاي گوناگون ملتهايي كه به پيروي پارسيان در ميآمدند، شيوه تازهاي پديد آوردند كه شيوه پارسي نام گرفت و از آغاز شاهنشاهي ايران تا پايان روزگار هخامنشيان (و حتي ا
با اينكه آب و هواي سرد و كوهستاني آذربايجان اين شيوه را پديد آورده بود (كه شايد با آب و هواهاي ديگر سازگار نبود) باز هم پرداختگي و مردمواري شيوه پارسي چنان چشمگير بوده كه حتي در سرزمينهاي سوزاني چون انشان و سپس كرانههاي درياي پارس نيز با همه ويژگيهايش خودنمايي كرده است.
بار دومي كه آذربايجان پديد آورنده شيوهاي نو در معماري ايران شد پس از يورش خونين مغولان بود. اين يورش، سراسر ايران و بويژه خراسان را از هنرمندان و معماران تهي ساخت. هنرمنداني كه از چنگال درندگان به در رفته بودند در سرزمينهاي جنوبي ايران به پناه فرمانروايان بومي رفتند. همانها كه نگذاشته بودند سرزمينشان تاختگاه ويرانگران شود. در آنجا معماران از شيوههاي روايي در جنوب ايران هم بهره جستند و بر كارايي هنر خود افزودند.
هنگامي كه ايلخانان (جانشين چنگيز در ايران) خواستند يا نياز پيدا كردند كه ويرانيهاي نياكانشان را بازسازي كنند يا دست كم به خاطر نيازي كه به كاخ و خانه و گرمابه و ... در پايتخت خود داشتند، معماران را از سرزمينهاي جنوبي به دربار خود فرا خواندند.
اين بار از آميزش ويژگيهاي معماري مركز ايران و جنوب با سنتها و روشهايي كه از روزگاران كهن، بومي آذربايجان شده بود، شيوه معماري پديد آمد كه به درستي نام شيوه آذري گرفت و تا هنگامي كه شيوهاي تازه كه باز هم برگيره از معماري آن سرزمين بود، به جاي آن آمد، در سراسر ايران و كشورهاي همسايه به كار رفت.
همانگونه كه پارسيان هخامنشي در سر راه خود به جنوب، ستاوندهاي آذربايجان را ديده بودند و آنرا در معماري خود بكار بردند، شگفت است كه شاهان صفوي نيز ستاوندهاي بناب و مراغه را به اصفهان بردند و در جلوي كاخهاي تازه ساز خود، همانند چهلستون و عالي قاپو، نهادند. روشن است كه افزودن اين ستاوندها به كاخهاي اصفهان شكوه ويژهاي داده است.
فرمت فايل : pptx
حجم : 13934
صفحات : 51
گروه : پاورپوينت |
توضيحات محصول :
پاورپوينت بررسي جامع سبك و شيوه معماري آذري و آثار معماري سبك آذري
فهرست
شيوه معماري آذري
شيوه آذري
معماري
نيارش
آرايه
آرامگاه سيد ركن الدين
مسجد گوهرشاد:
مدرسه دو در
مدرسه غياثيه خرگرد:
مسجد ميرچخماق
شيوه آذري
سرزمين آذربايجان در معماري ايران در رده نخست اهميت جاي دارد. چرا كه سه شيوه معماري ايران ]پارسي، آذري و اصفهاني[ از آنجا سرچشمه گرفته و به سراسر كشور رسيده است. در شيوه پارسي، هنگامي كه قوم آريايي كوههاي آران را پشت سر ميگذاشتند تا به جنوب سرزمين ايران رهسپار و ماندگار شوند، سر راه خود ستاوندهاي[ چوبين و شبستانها و نهانخانههاي دوربسته و كوشكي آذربايجان را پسنديدند و چون ارمغاني، نخست به سرزمين انشان و سپس به سرزمين پارس بردند و با آن شيوه، همراه با برگيره از شيوههاي گوناگون ملتهايي كه به پيروي پارسيان در ميآمدند، شيوه تازهاي پديد آوردند كه شيوه پارسي نام گرفت و از آغاز شاهنشاهي ايران تا پايان روزگار هخامنشيان (و حتي ا
با اينكه آب و هواي سرد و كوهستاني آذربايجان اين شيوه را پديد آورده بود (كه شايد با آب و هواهاي ديگر سازگار نبود) باز هم پرداختگي و مردمواري شيوه پارسي چنان چشمگير بوده كه حتي در سرزمينهاي سوزاني چون انشان و سپس كرانههاي درياي پارس نيز با همه ويژگيهايش خودنمايي كرده است.
بار دومي كه آذربايجان پديد آورنده شيوهاي نو در معماري ايران شد پس از يورش خونين مغولان بود. اين يورش، سراسر ايران و بويژه خراسان را از هنرمندان و معماران تهي ساخت. هنرمنداني كه از چنگال درندگان به در رفته بودند در سرزمينهاي جنوبي ايران به پناه فرمانروايان بومي رفتند. همانها كه نگذاشته بودند سرزمينشان تاختگاه ويرانگران شود. در آنجا معماران از شيوههاي روايي در جنوب ايران هم بهره جستند و بر كارايي هنر خود افزودند.
هنگامي كه ايلخانان (جانشين چنگيز در ايران) خواستند يا نياز پيدا كردند كه ويرانيهاي نياكانشان را بازسازي كنند يا دست كم به خاطر نيازي كه به كاخ و خانه و گرمابه و ... در پايتخت خود داشتند، معماران را از سرزمينهاي جنوبي به دربار خود فرا خواندند.
اين بار از آميزش ويژگيهاي معماري مركز ايران و جنوب با سنتها و روشهايي كه از روزگاران كهن، بومي آذربايجان شده بود، شيوه معماري پديد آمد كه به درستي نام شيوه آذري گرفت و تا هنگامي كه شيوهاي تازه كه باز هم برگيره از معماري آن سرزمين بود، به جاي آن آمد، در سراسر ايران و كشورهاي همسايه به كار رفت.
همانگونه كه پارسيان هخامنشي در سر راه خود به جنوب، ستاوندهاي آذربايجان را ديده بودند و آنرا در معماري خود بكار بردند، شگفت است كه شاهان صفوي نيز ستاوندهاي بناب و مراغه را به اصفهان بردند و در جلوي كاخهاي تازه ساز خود، همانند چهلستون و عالي قاپو، نهادند. روشن است كه افزودن اين ستاوندها به كاخهاي اصفهان شكوه ويژهاي داده است.
برچسب پاورپوينت بررسي جامع سبك و شيوه معماري آذري و آثار معماري سبك آذري 51 اسلايد شيوه معماري آذري 51 اسلايد پاورپوينت شيوه معماري آذري 51 اسلايد دانلود پاورپوينت شيوه معماري آذري 51 اسلايد پاورپوينت شيوه معماري آذري پاورپوينت شيوه معماري آذري معماري آذري پاورپوينت معماري آذري تحقيق شيوه معماري آذري بررسي شيوه معماري آذري پروژه
پاورپوينت بررسي جامع سبك و شيوه معماري آذري و آثار معماري سبك آذري 51 اسلايد
فرمت فايل : pptx
حجم : 13934
صفحات : 51
گروه : پاورپوينت
توضيحات محصول :
پاورپوينت بررسي جامع سبك و شيوه معماري آذري و آثار معماري سبك آذري
فهرست
شيوه معماري آذري
شيوه آذري
معماري
نيارش
آرايه
آرامگاه سيد ركن الدين
مسجد گوهرشاد:
مدرسه دو در
مدرسه غياثيه خرگرد:
مسجد ميرچخماق
شيوه آذري
سرزمين آذربايجان در معماري ايران در رده نخست اهميت جاي دارد. چرا كه سه شيوه معماري ايران ]پارسي، آذري و اصفهاني[ از آنجا سرچشمه گرفته و به سراسر كشور رسيده است. در شيوه پارسي، هنگامي كه قوم آريايي كوههاي آران را پشت سر ميگذاشتند تا به جنوب سرزمين ايران رهسپار و ماندگار شوند، سر راه خود ستاوندهاي[ چوبين و شبستانها و نهانخانههاي دوربسته و كوشكي آذربايجان را پسنديدند و چون ارمغاني، نخست به سرزمين انشان و سپس به سرزمين پارس بردند و با آن شيوه، همراه با برگيره از شيوههاي گوناگون ملتهايي كه به پيروي پارسيان در ميآمدند، شيوه تازهاي پديد آوردند كه شيوه پارسي نام گرفت و از آغاز شاهنشاهي ايران تا پايان روزگار هخامنشيان (و حتي ا
با اينكه آب و هواي سرد و كوهستاني آذربايجان اين شيوه را پديد آورده بود (كه شايد با آب و هواهاي ديگر سازگار نبود) باز هم پرداختگي و مردمواري شيوه پارسي چنان چشمگير بوده كه حتي در سرزمينهاي سوزاني چون انشان و سپس كرانههاي درياي پارس نيز با همه ويژگيهايش خودنمايي كرده است.
بار دومي كه آذربايجان پديد آورنده شيوهاي نو در معماري ايران شد پس از يورش خونين مغولان بود. اين يورش، سراسر ايران و بويژه خراسان را از هنرمندان و معماران تهي ساخت. هنرمنداني كه از چنگال درندگان به در رفته بودند در سرزمينهاي جنوبي ايران به پناه فرمانروايان بومي رفتند. همانها كه نگذاشته بودند سرزمينشان تاختگاه ويرانگران شود. در آنجا معماران از شيوههاي روايي در جنوب ايران هم بهره جستند و بر كارايي هنر خود افزودند.
هنگامي كه ايلخانان (جانشين چنگيز در ايران) خواستند يا نياز پيدا كردند كه ويرانيهاي نياكانشان را بازسازي كنند يا دست كم به خاطر نيازي كه به كاخ و خانه و گرمابه و ... در پايتخت خود داشتند، معماران را از سرزمينهاي جنوبي به دربار خود فرا خواندند.
اين بار از آميزش ويژگيهاي معماري مركز ايران و جنوب با سنتها و روشهايي كه از روزگاران كهن، بومي آذربايجان شده بود، شيوه معماري پديد آمد كه به درستي نام شيوه آذري گرفت و تا هنگامي كه شيوهاي تازه كه باز هم برگيره از معماري آن سرزمين بود، به جاي آن آمد، در سراسر ايران و كشورهاي همسايه به كار رفت.
همانگونه كه پارسيان هخامنشي در سر راه خود به جنوب، ستاوندهاي آذربايجان را ديده بودند و آنرا در معماري خود بكار بردند، شگفت است كه شاهان صفوي نيز ستاوندهاي بناب و مراغه را به اصفهان بردند و در جلوي كاخهاي تازه ساز خود، همانند چهلستون و عالي قاپو، نهادند. روشن است كه افزودن اين ستاوندها به كاخهاي اصفهان شكوه ويژهاي داده است.
فرمت فايل : pptx
حجم : 13934
صفحات : 51
گروه : پاورپوينت |
توضيحات محصول :
پاورپوينت بررسي جامع سبك و شيوه معماري آذري و آثار معماري سبك آذري
فهرست
شيوه معماري آذري
شيوه آذري
معماري
نيارش
آرايه
آرامگاه سيد ركن الدين
مسجد گوهرشاد:
مدرسه دو در
مدرسه غياثيه خرگرد:
مسجد ميرچخماق
شيوه آذري
سرزمين آذربايجان در معماري ايران در رده نخست اهميت جاي دارد. چرا كه سه شيوه معماري ايران ]پارسي، آذري و اصفهاني[ از آنجا سرچشمه گرفته و به سراسر كشور رسيده است. در شيوه پارسي، هنگامي كه قوم آريايي كوههاي آران را پشت سر ميگذاشتند تا به جنوب سرزمين ايران رهسپار و ماندگار شوند، سر راه خود ستاوندهاي[ چوبين و شبستانها و نهانخانههاي دوربسته و كوشكي آذربايجان را پسنديدند و چون ارمغاني، نخست به سرزمين انشان و سپس به سرزمين پارس بردند و با آن شيوه، همراه با برگيره از شيوههاي گوناگون ملتهايي كه به پيروي پارسيان در ميآمدند، شيوه تازهاي پديد آوردند كه شيوه پارسي نام گرفت و از آغاز شاهنشاهي ايران تا پايان روزگار هخامنشيان (و حتي ا
با اينكه آب و هواي سرد و كوهستاني آذربايجان اين شيوه را پديد آورده بود (كه شايد با آب و هواهاي ديگر سازگار نبود) باز هم پرداختگي و مردمواري شيوه پارسي چنان چشمگير بوده كه حتي در سرزمينهاي سوزاني چون انشان و سپس كرانههاي درياي پارس نيز با همه ويژگيهايش خودنمايي كرده است.
بار دومي كه آذربايجان پديد آورنده شيوهاي نو در معماري ايران شد پس از يورش خونين مغولان بود. اين يورش، سراسر ايران و بويژه خراسان را از هنرمندان و معماران تهي ساخت. هنرمنداني كه از چنگال درندگان به در رفته بودند در سرزمينهاي جنوبي ايران به پناه فرمانروايان بومي رفتند. همانها كه نگذاشته بودند سرزمينشان تاختگاه ويرانگران شود. در آنجا معماران از شيوههاي روايي در جنوب ايران هم بهره جستند و بر كارايي هنر خود افزودند.
هنگامي كه ايلخانان (جانشين چنگيز در ايران) خواستند يا نياز پيدا كردند كه ويرانيهاي نياكانشان را بازسازي كنند يا دست كم به خاطر نيازي كه به كاخ و خانه و گرمابه و ... در پايتخت خود داشتند، معماران را از سرزمينهاي جنوبي به دربار خود فرا خواندند.
اين بار از آميزش ويژگيهاي معماري مركز ايران و جنوب با سنتها و روشهايي كه از روزگاران كهن، بومي آذربايجان شده بود، شيوه معماري پديد آمد كه به درستي نام شيوه آذري گرفت و تا هنگامي كه شيوهاي تازه كه باز هم برگيره از معماري آن سرزمين بود، به جاي آن آمد، در سراسر ايران و كشورهاي همسايه به كار رفت.
همانگونه كه پارسيان هخامنشي در سر راه خود به جنوب، ستاوندهاي آذربايجان را ديده بودند و آنرا در معماري خود بكار بردند، شگفت است كه شاهان صفوي نيز ستاوندهاي بناب و مراغه را به اصفهان بردند و در جلوي كاخهاي تازه ساز خود، همانند چهلستون و عالي قاپو، نهادند. روشن است كه افزودن اين ستاوندها به كاخهاي اصفهان شكوه ويژهاي داده است.
برچسب پاورپوينت بررسي جامع سبك و شيوه معماري آذري و آثار معماري سبك آذري 51 اسلايد شيوه معماري آذري 51 اسلايد پاورپوينت شيوه معماري آذري 51 اسلايد دانلود پاورپوينت شيوه معماري آذري 51 اسلايد پاورپوينت شيوه معماري آذري پاورپوينت شيوه معماري آذري معماري آذري پاورپوينت معماري آذري تحقيق شيوه معماري آذري بررسي شيوه معماري آذري پروژه