loading...

تحقيقات و پژوهش

تحقيقات و پژوهش

بازدید : 350
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

بررسي ديه متفاوت و كفاره متساوي در فقه اماميه و قانون
بررسي ديه متفاوت و كفاره متساوي در فقه اماميه و قانون

فرمت فايل : word

حجم : 212

صفحات : 118

گروه : حقوق

توضيحات محصول :

پايان نامه براي كارشناسي ارشد «M.A»

رشته: الهيات

گرايش : فقه و حقوق اسلامي

موضوع : بررسي ديه متفاوت و كفاره متساوي در فقه اماميه و قانون

چكيده

نظام ديات يكي از احكام امضايي اسلام است اما اسلام با شروط و قيود زيادي حدود، مسائل و احكام مربوط به آن را تبيين كرده است. از طرفي موارد تعلق ديه را با دقت معين كرده و قصاص را منحصر در قتل و جرح عمد دانسته است و حتي در قتل و جرح عمد نيز افراد را به عفو و بخشش تشويق مي كند.بر اساس قانون مجازات اسلامي ايران و مطابق فتاواي بسياري از فقيهان شيعه و سني، ديه زن نصف ديه مرد است. اين راي در ميان فقها مخالفاني نيز دارد. دليل عمده گروه اول تصريح برخي از روايات بر نصف بودن ديه زن نسبت به مرد است. گروه دوم نيز با تمسك به اطلاق آيه قرآن و اطلاق برخي از روايات و نيز با ترديد در روايات دال بر نصف بودن ديه زن، به تساوي ديه زن و مرد فتوا داده اند. يكي ديگر از جهات مهم در بحث ديه ماهيت حقوقي آن است كه آيا پرداخت ديه از باب مجازات است يا از باب ضرر و زيان و خسارتي كه به مجني عليه وارد شده است، يا اينكه داراي هر دو جنبه است و ماهيت دو گانه دارد. با بررسى دلايل و شواهدى كه در اين مسئله وجود دارد، جاى هيچ شك و ترديدى نيست كه تفاوت ديه زن و مرد از احكام قطعى و مسلم اسلام و مورد اتفاق همه مذاهب اسلامى است؛ اما اين پرسش همچنان براى بسيارى مطرح است كه چرا شارع مقدس ديه زن را نصف ديه مرد قرار داده است؟ در پاسخ بايد گفت كه پرسش از چرايى تفاوت ديه زن و مرد، پرسش جديدى نيست و در عصر امامان معصوم‏عليهم السلام نيز اين پرسش مطرح بوده است. در روايت هايى كه از امامان معصوم‏عليهم السلام در اين زمينه سؤال شده، محور اصلى پاسخ ها را تعبد نسبت به احكام الهى و پاى بندى به سنت رسول خدا (صلى الله عليه وآله) تشكيل مى‏دهد كه اين همان روح شريعت و اساس دين دارى است و بدون آن اسلام و مسلمانى جز ظاهرى توخالى چيزى نخواهد بود. با وجود اين، تعبد و تسليم در برابر احكام شرع، منافاتى با پى جويى از حكمت و فلسفه آنها ندارد؛ زيرا ما معتقديم كه اوامر و نواهى الهى بر مصالح و مفاسد واقعى مبتنى بوده و در همه احكام شرع، منافع بندگان و دفع ضرر از آنها لحاظ شده است.

كليدواژه ها: ديه، دليل مجازات، قتل عمد، قتل و جرح، فقه، قانون.

مقدمه

در حالي كه امروز در سطح بين المللي تلاش گسترده اي براي برقراري تساوي حقوق بين زن و مرد در همه زمينه ها صورت مي گيرد و در اسناد بين المللي حقوق بشري بويژه كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان بر لغو و يا اصلاح قوانيني كه مقررات تبعيض آميز عليه زنان دارند تاكيد شده است، در قانون مجازات اسلامي ايران كه پس از استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران تدوين و تصويب گرديده و در حال حاضر اجرا مي شود مقررات متفاوتي نسبت به زن و مرد وجود دارد كه هر چند برخي از آنها نسبت به زن جنبه حمايتي دارد ولي برخي هم به ظاهر تبعيض آميز به نظر مي رسد و جا دارد كه مورد بحث و تجزيه و تحليل و نقادي قرار گيرد و بخصوص چون اين مقررات بر اساس مباني اسلامي و موازين فقهي تنظيم شده، لازم است اين مباني مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرد و احيانا نظريات اصلاحي جديدي ارائه گردد.

نظام ديات يكي از احكام امضايي اسلام است اما اسلام با شروط و قيود زيادي حدود، مسائل و احكام مربوط به آن را تبيين كرده است. از طرفي موارد تعلق ديه را با دقت معين كرده و قصاص را منحصر در قتل و جرح عمد دانسته است و حتي در قتل و جرح عمد نيز افراد را به عفو و بخشش تشويق مي كند. از طرف ديگر در قتل و جرح شبه عمد و خطاي محض نيز چيزي كه بايد پرداخت شود، مدت پرداخت، مسئول پرداخت و ديگر مسائل آن را بيان و تبعيضات و نابرابريها را حذف كرده است. فقط در موارد خاصي مانند اختلاف به حسب جنس، يا دين و عقيده، به خاطر مصالح اجتماعي تفاوت در ديه را پذيرفته است.بنابراين در اين پژوهش دا نشگاهي پديده وجود تفاوت مبنايي در ديه زن ومرد به صورت علمي مورد بررسي وكنكاش قرار گرفته ونتايج مفيدي ارايه گرديده است.

فهرست مطالب

چكيده 1

مقدمه 2

الف)بيان مساله 3

فصل اول

1-1-ديه و ماهيت آن 9

1-1-1- مفهوم ديه 9

1-1-2- معني لغوي و اصطلاحي ديه 9

1-1-3-تعريف ديه در حقوق ايران 9

1-1-4-ديه مجازات ( كيفر ) است يا خسارت (غرامت ) 10

1-2-كفاره و مفهوم آن 14

1-2-1-مفهوم لغوي كفاره 15

1-2-2- مفهوم كفاره در اصطلاح 16

1-2-3-كفاره در معناي اعم 17

1-2-4-كفاره در معناي اخص 18

1-2-5-كفاره در آيينهي قرآن 20

1-3-فقه 20

1-3-1- فقه در اصطلاح 20

1-3-2- فقه در اصطلاح علما 20

1-3-3- فقه در قرآن و روايات 21

1-4-معناي لغوي قانون 21

1-4-1- قانون در زبان عربي 21

1-4-2-قانون در زبان فارسي 22

1-4-3-معناي اصطلاحي قانون 22

فصل دوم

2-1-ديدگاه فقهاي اماميه در مورد ديه 24

2-1-1-اقوال فقهاي اماميه درباره ميزان‌ ديه‌ زن و مرد 26

2-1-2- ادله قايلين به‌ تساوي ديه زن و مرد 28

2-1-2-1- استناد به روايات 29

2-1-2-2- استناد بـه‌ عـمومات‌ و اطلاقات ساير‌ آيات‌ و روايات غير از باب ديه 30

2-1-3- روايات 32

2-1-3-1-نقد روايـات دسـته اول 33

2-1-3-2-روايات دسته دوم 34

2-1-3-3-نقد روايـات دسته دوم 35

2-1-3-4-روايات دسته سوم 35

2-1-3-5-نقد روايت دسه سوم 36

2-1-3-7-نقد روايت دسته چهارم 38

2-1-4- اجماع 38

2-1-4-1-وجوه عقلي و استحساني 39

2-1-4-1-1-پائين بودن ارزش زن در مـقابل مرد: 39

2-1-4-1-2-پايين‌تر بودن نقش زن در اوضاع و شرايط‌ اقتصادي 40

2-1-5-1- روايات دسته اول 41

2-1-5-2- اجماع 42

2-1-5-3-عدم تـساوي‌ نـقش زن و مرد در بحث اقتصادي 43

2-1-6- گفتمان قائلين به تساوي ديه زن و مرد 44

2-1-6-1-قرآن كريم 44

2-1-6-2-روايات گفتمان قائلين به تساوي ديه زن و مرد 45

2-2-ديدگاه حقوقدانان در مورد ماهيت ديه 46

2-2-1-تفكيك ماهيت ديه يا ماهيت دوگانة ديه 48

2-2-1-1-طرفداران تفكيك در ماهيّت ديه و دلايل آنها 48

2-2-1-2-طرفداران ماهيّت دوگانة ديه و دلايل آنها 49

2-2-2- ماهيت حقوقي ديه 52

2-2-2-1- نظريه خسارت دانستن ماهيت ديه 52

2-2-2-2- ديه عوض حق حيات و حق تمتع عضو است 55

2-2-2-3-ديه عوض درد و رنج و به نوعي عوض خسارت معنوي است 56

2-2-2-4-ديه عوض مطلق خسارات جسمي است 56

2-2-2-5-ايرادات وارد بر نظريه خسارت دانستن ماهيت ديه 57

2-2-3-1-موارد اشتراك 62

2-2-3-2-موارد اختلاف 63

2-2-4- نظريه مجازات دانستن ماهيت ديه 64

2-2-4-1-ايرادات وارد بر نظريه مجازات بودن ماهيت ديه 66

2-2-4-2-طرفداران ديدگاه مجازات بودن ديه 69

2-2-4-3- دلايل طرفداران ديدگاه مجازات بودن ديه 70

2-2-4-4- موارد اختلاف و اشتراك ديه با مجازاتهاي مالي 72

2-2-5- نظريه مختلط و دو گانه دانستن ماهيت ديه 74

2-2-6- دلائل نظريه مختلط بودن ماهيت ديه 75

2-2-7-اقسام ديه در نظام حقوقي ايران 76

فصل سوم

3-1- احكام و اقسام كفاره در نگاه قرآن 91

3-1-1-كفارات مربوط به حج 91

3-1-2-كفارهي صيد در حال احرام 92

3-1-3-كفارهي ظِهار 94

3-1-4- كفارهي روزه 95

3-1-5- كفارهي نقض قسم 95

3-1-6- كفارهي قتل 96

3-2-حكمت و فلسفهي كفاره در قرآن 97

3-3-پيامد ايمان زايي و پنددهي كفاره 98

3-4-فساد زدايي 99

3-5-ديدگاه قرآن كريم 99

3-6-نتيجه گيري 101

پيشنهادات 106

قيمت محصول : 20000 تومان

دانلود
برچسب

پايان نامه براي كارشناسي ارشد «MA» بررسي ديه متفاوت و كفاره متساوي در فقه اماميه و قانون بررسي ديه متفاوت و كفاره متساوي دانلود مقاله دانلود تحقيق دانلود نرم افزار دانلود اندرويد دانلود پايان نامه دانلود پايان نامه كارشناسي دانلود پايان نامه ارشد دانلود پروژه دانلود پروژه پاياني دانلود پروپوزال دانلود گزارش كار آموزي دانلود پاورپوي

بررسي ديه متفاوت و كفاره متساوي در فقه اماميه و قانون
بررسي ديه متفاوت و كفاره متساوي در فقه اماميه و قانون

فرمت فايل : word

حجم : 212

صفحات : 118

گروه : حقوق

توضيحات محصول :

پايان نامه براي كارشناسي ارشد «M.A»

رشته: الهيات

گرايش : فقه و حقوق اسلامي

موضوع : بررسي ديه متفاوت و كفاره متساوي در فقه اماميه و قانون

چكيده

نظام ديات يكي از احكام امضايي اسلام است اما اسلام با شروط و قيود زيادي حدود، مسائل و احكام مربوط به آن را تبيين كرده است. از طرفي موارد تعلق ديه را با دقت معين كرده و قصاص را منحصر در قتل و جرح عمد دانسته است و حتي در قتل و جرح عمد نيز افراد را به عفو و بخشش تشويق مي كند.بر اساس قانون مجازات اسلامي ايران و مطابق فتاواي بسياري از فقيهان شيعه و سني، ديه زن نصف ديه مرد است. اين راي در ميان فقها مخالفاني نيز دارد. دليل عمده گروه اول تصريح برخي از روايات بر نصف بودن ديه زن نسبت به مرد است. گروه دوم نيز با تمسك به اطلاق آيه قرآن و اطلاق برخي از روايات و نيز با ترديد در روايات دال بر نصف بودن ديه زن، به تساوي ديه زن و مرد فتوا داده اند. يكي ديگر از جهات مهم در بحث ديه ماهيت حقوقي آن است كه آيا پرداخت ديه از باب مجازات است يا از باب ضرر و زيان و خسارتي كه به مجني عليه وارد شده است، يا اينكه داراي هر دو جنبه است و ماهيت دو گانه دارد. با بررسى دلايل و شواهدى كه در اين مسئله وجود دارد، جاى هيچ شك و ترديدى نيست كه تفاوت ديه زن و مرد از احكام قطعى و مسلم اسلام و مورد اتفاق همه مذاهب اسلامى است؛ اما اين پرسش همچنان براى بسيارى مطرح است كه چرا شارع مقدس ديه زن را نصف ديه مرد قرار داده است؟ در پاسخ بايد گفت كه پرسش از چرايى تفاوت ديه زن و مرد، پرسش جديدى نيست و در عصر امامان معصوم‏عليهم السلام نيز اين پرسش مطرح بوده است. در روايت هايى كه از امامان معصوم‏عليهم السلام در اين زمينه سؤال شده، محور اصلى پاسخ ها را تعبد نسبت به احكام الهى و پاى بندى به سنت رسول خدا (صلى الله عليه وآله) تشكيل مى‏دهد كه اين همان روح شريعت و اساس دين دارى است و بدون آن اسلام و مسلمانى جز ظاهرى توخالى چيزى نخواهد بود. با وجود اين، تعبد و تسليم در برابر احكام شرع، منافاتى با پى جويى از حكمت و فلسفه آنها ندارد؛ زيرا ما معتقديم كه اوامر و نواهى الهى بر مصالح و مفاسد واقعى مبتنى بوده و در همه احكام شرع، منافع بندگان و دفع ضرر از آنها لحاظ شده است.

كليدواژه ها: ديه، دليل مجازات، قتل عمد، قتل و جرح، فقه، قانون.

مقدمه

در حالي كه امروز در سطح بين المللي تلاش گسترده اي براي برقراري تساوي حقوق بين زن و مرد در همه زمينه ها صورت مي گيرد و در اسناد بين المللي حقوق بشري بويژه كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان بر لغو و يا اصلاح قوانيني كه مقررات تبعيض آميز عليه زنان دارند تاكيد شده است، در قانون مجازات اسلامي ايران كه پس از استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران تدوين و تصويب گرديده و در حال حاضر اجرا مي شود مقررات متفاوتي نسبت به زن و مرد وجود دارد كه هر چند برخي از آنها نسبت به زن جنبه حمايتي دارد ولي برخي هم به ظاهر تبعيض آميز به نظر مي رسد و جا دارد كه مورد بحث و تجزيه و تحليل و نقادي قرار گيرد و بخصوص چون اين مقررات بر اساس مباني اسلامي و موازين فقهي تنظيم شده، لازم است اين مباني مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرد و احيانا نظريات اصلاحي جديدي ارائه گردد.

نظام ديات يكي از احكام امضايي اسلام است اما اسلام با شروط و قيود زيادي حدود، مسائل و احكام مربوط به آن را تبيين كرده است. از طرفي موارد تعلق ديه را با دقت معين كرده و قصاص را منحصر در قتل و جرح عمد دانسته است و حتي در قتل و جرح عمد نيز افراد را به عفو و بخشش تشويق مي كند. از طرف ديگر در قتل و جرح شبه عمد و خطاي محض نيز چيزي كه بايد پرداخت شود، مدت پرداخت، مسئول پرداخت و ديگر مسائل آن را بيان و تبعيضات و نابرابريها را حذف كرده است. فقط در موارد خاصي مانند اختلاف به حسب جنس، يا دين و عقيده، به خاطر مصالح اجتماعي تفاوت در ديه را پذيرفته است.بنابراين در اين پژوهش دا نشگاهي پديده وجود تفاوت مبنايي در ديه زن ومرد به صورت علمي مورد بررسي وكنكاش قرار گرفته ونتايج مفيدي ارايه گرديده است.

فهرست مطالب

چكيده 1

مقدمه 2

الف)بيان مساله 3

فصل اول

1-1-ديه و ماهيت آن 9

1-1-1- مفهوم ديه 9

1-1-2- معني لغوي و اصطلاحي ديه 9

1-1-3-تعريف ديه در حقوق ايران 9

1-1-4-ديه مجازات ( كيفر ) است يا خسارت (غرامت ) 10

1-2-كفاره و مفهوم آن 14

1-2-1-مفهوم لغوي كفاره 15

1-2-2- مفهوم كفاره در اصطلاح 16

1-2-3-كفاره در معناي اعم 17

1-2-4-كفاره در معناي اخص 18

1-2-5-كفاره در آيينهي قرآن 20

1-3-فقه 20

1-3-1- فقه در اصطلاح 20

1-3-2- فقه در اصطلاح علما 20

1-3-3- فقه در قرآن و روايات 21

1-4-معناي لغوي قانون 21

1-4-1- قانون در زبان عربي 21

1-4-2-قانون در زبان فارسي 22

1-4-3-معناي اصطلاحي قانون 22

فصل دوم

2-1-ديدگاه فقهاي اماميه در مورد ديه 24

2-1-1-اقوال فقهاي اماميه درباره ميزان‌ ديه‌ زن و مرد 26

2-1-2- ادله قايلين به‌ تساوي ديه زن و مرد 28

2-1-2-1- استناد به روايات 29

2-1-2-2- استناد بـه‌ عـمومات‌ و اطلاقات ساير‌ آيات‌ و روايات غير از باب ديه 30

2-1-3- روايات 32

2-1-3-1-نقد روايـات دسـته اول 33

2-1-3-2-روايات دسته دوم 34

2-1-3-3-نقد روايـات دسته دوم 35

2-1-3-4-روايات دسته سوم 35

2-1-3-5-نقد روايت دسه سوم 36

2-1-3-7-نقد روايت دسته چهارم 38

2-1-4- اجماع 38

2-1-4-1-وجوه عقلي و استحساني 39

2-1-4-1-1-پائين بودن ارزش زن در مـقابل مرد: 39

2-1-4-1-2-پايين‌تر بودن نقش زن در اوضاع و شرايط‌ اقتصادي 40

2-1-5-1- روايات دسته اول 41

2-1-5-2- اجماع 42

2-1-5-3-عدم تـساوي‌ نـقش زن و مرد در بحث اقتصادي 43

2-1-6- گفتمان قائلين به تساوي ديه زن و مرد 44

2-1-6-1-قرآن كريم 44

2-1-6-2-روايات گفتمان قائلين به تساوي ديه زن و مرد 45

2-2-ديدگاه حقوقدانان در مورد ماهيت ديه 46

2-2-1-تفكيك ماهيت ديه يا ماهيت دوگانة ديه 48

2-2-1-1-طرفداران تفكيك در ماهيّت ديه و دلايل آنها 48

2-2-1-2-طرفداران ماهيّت دوگانة ديه و دلايل آنها 49

2-2-2- ماهيت حقوقي ديه 52

2-2-2-1- نظريه خسارت دانستن ماهيت ديه 52

2-2-2-2- ديه عوض حق حيات و حق تمتع عضو است 55

2-2-2-3-ديه عوض درد و رنج و به نوعي عوض خسارت معنوي است 56

2-2-2-4-ديه عوض مطلق خسارات جسمي است 56

2-2-2-5-ايرادات وارد بر نظريه خسارت دانستن ماهيت ديه 57

2-2-3-1-موارد اشتراك 62

2-2-3-2-موارد اختلاف 63

2-2-4- نظريه مجازات دانستن ماهيت ديه 64

2-2-4-1-ايرادات وارد بر نظريه مجازات بودن ماهيت ديه 66

2-2-4-2-طرفداران ديدگاه مجازات بودن ديه 69

2-2-4-3- دلايل طرفداران ديدگاه مجازات بودن ديه 70

2-2-4-4- موارد اختلاف و اشتراك ديه با مجازاتهاي مالي 72

2-2-5- نظريه مختلط و دو گانه دانستن ماهيت ديه 74

2-2-6- دلائل نظريه مختلط بودن ماهيت ديه 75

2-2-7-اقسام ديه در نظام حقوقي ايران 76

فصل سوم

3-1- احكام و اقسام كفاره در نگاه قرآن 91

3-1-1-كفارات مربوط به حج 91

3-1-2-كفارهي صيد در حال احرام 92

3-1-3-كفارهي ظِهار 94

3-1-4- كفارهي روزه 95

3-1-5- كفارهي نقض قسم 95

3-1-6- كفارهي قتل 96

3-2-حكمت و فلسفهي كفاره در قرآن 97

3-3-پيامد ايمان زايي و پنددهي كفاره 98

3-4-فساد زدايي 99

3-5-ديدگاه قرآن كريم 99

3-6-نتيجه گيري 101

پيشنهادات 106

قيمت محصول : 20000 تومان

دانلود
برچسب

پايان نامه براي كارشناسي ارشد «MA» بررسي ديه متفاوت و كفاره متساوي در فقه اماميه و قانون بررسي ديه متفاوت و كفاره متساوي دانلود مقاله دانلود تحقيق دانلود نرم افزار دانلود اندرويد دانلود پايان نامه دانلود پايان نامه كارشناسي دانلود پايان نامه ارشد دانلود پروژه دانلود پروژه پاياني دانلود پروپوزال دانلود گزارش كار آموزي دانلود پاورپوي

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 48

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 485
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 87
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 434
  • بازدید ماه : 197
  • بازدید سال : 7234
  • بازدید کلی : 280255
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه