loading...

تحقيقات و پژوهش

تحقيقات و پژوهش

بازدید : 343
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

مباني نظري ابزارها و بيمه الكترونيك و تجارت الكترونيك
مباني نظري ابزارها و بيمه الكترونيك و تجارت الكترونيك

فرمت فايل : docx

حجم : 110

صفحات : 45

گروه : مباني و پيشينه نظري

توضيحات محصول :

مباني نظري ابزارهاي الكترونيك، بيمه الكترونيك، تجارت الكترونيك

مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

خلاصه اي از كار:

- ابزارهاي الكترونيك در سازمان ها

دولت الكترونيك شيوه اي است براي دولت ها به منظور استفاده از فناوري جديد كه تسهيلات لازم را براي دستيابي مناسب به اطلاعات و خدمات دولتي با كيفيت بالا فراهم مي آورد و فرصت هاي بيشتري را براي مشاركت مردم در فرايندهاي دموكراسي ايجاد مي‌كند. دولت الكترونيكي داراي چهار اصل راهنماست: 1) تأمين خدمات بر مبناي افزايش حق انتخاب براي شهروندان، 2) در دسترس قرار گرفتن بيشتر دولت و خدمات آن، 3) تأمين شمول اجتماعي در زمينه‌هاي مختلف و 4) استفاده بهتر از اطلاعات (كيا، 1386).

دولت الكترونيكي را مي‌توان چنين تعريف كرد : به كارگيري فناوري اطلاعات در بخش‌هاي مختلف دولت به منظور افزايش بهره‌وري و ارتقا سطح خدمات‌رساني. مهم‌ترين نتيجه اين امر ، افزايش رضايت مردم خواهد بود به شرطي كه پياده‌سازي دولت الكترونيكي به طور صحيح و با موفقيت صورت گيرد . به عبارت ديگر ، دولت الكترونيكي با اين كه مي‌تواند يك گام اساسي براي دولت‌ها باشد، چالش برانگيز نيز است.اگر دولت‌ها نتوانند خدمات الكترونيكي را به صورت يكنواخت و قابل دسترس ، در اختيار عموم افراد جامعه قرار دهند، دولت الكترونيكي منجر به شكاف طبقاتي بيش‌تر در جامعه و در نهايت نار‌ضايتي مردم، و افزايش مشكلات خواهد شد (تئو و همكاران[1]، 2007).

..........................

- استفاده از ابزارهاي تجارت الكترونيك

تعبير قديمي بازار به معناي محل ارتباط چهره به چهره مشتري و فروشنده و مكاني براي تلاقي عرضه و تقاضا ما بين آنهاست. در دنياي امروز با مجموعه تحولات و پيشرفتهاي صورت گرفته شده در آن براي خريد و فروش به حضور فيزيكي دو طرف در يك مكان واحد نيازي نيست. گسترش وسايل و امكانات حمل و نقل و اطلاع رساني و ارتباطي همانند تلفن و سيستم هاي پستي زمينه اي را به وجود آورد كه شركتها بتوانند سفارشات مشتريان خود را در سراسر جهان دريافت و كالاي مورد نظر را براي آنها ارسال كنند (گبرت و همكاران[2]، 2003).

........................

- پورتال اينترنتي

پورتال پايگاهي است بر روي وب كه به تبادل اطلاعات با كاربران مي پردازد. پورتال اطلاعات را از منابع مختلف جمع آوري و به كاربران خود ارائه مي دهد تا آنها نيازهاي خود حول محور فعاليت آن پورتال را بصورت مجتمع در يك پايگاه واحد بدست آورند. پورتال ها بر خلاف وب سايت ها به منابع و پايگاه هاي مختلف متصل هستند و دائما با آنها در حال تبادل اطلاعات بوده و در نهايت اطلاعات مورد نياز كاربران خود را بصورت دسته بندي شده ارائه مي دهند. البته اين بدين معنا نيست كه خود هيچ گونه اطلاعاتي منتشر نمي كنند، بلكه پورتال ها خود نيز قابليت انتشار اطلاعات سازمان يا شركت خود را دارند و در صورت لزوم با ساير پورتال ها به اشتراك مي گذارند. امروزه پورتال ها فقط جنبه اطلاع رساني ندارند، بلكه به كاربران خود اين امكان را مي دهند كه از خدمات الكترونيكي سازمان يا شركت بهره مند شوند. اين خدمات مواردي همچون تامين ناحيه كاربري است كه به كاربران اجازه مي دهد اطلاعات مورد نياز خود را مديريت نمايند.

بطور كلي تفاوت وب سايت با پورتال را مي توان در موارد ذيل خلاصه نمود:
.................

- ابزارهاي تجارت الكترونيك و توسعه بيمه

تاريخچه صنعت بيمه در كشور ايران به 80 سال پيش برمي گردد كه دو شركت بيمه روسي، ادارات خود را در ايران باز كردند و بعد از آن شركت بيمه ايران به عنوان اولين شركت ايراني فعال در اين صنعت تاسيس شد. به گفته مسئولان بيمه مركزي ايران، فعاليت ها براي الكترونيكي كردن صنعت بيمه كشور، از سال 82 به صورت جدي آغاز شد و از آنجايي كه خودرو حجم عمده اي از بازار بيمه را شامل مي شود، اولويت فعاليت روي بيمه خودرو قرار گرفت و اين فناوري شكلي منعطف و متحول به صنعت بيمه بخشيده و به شركت هاي بيمه اي كه به تازگي وارد بازار شده اند، امكان داد تا از فرآيند پرهزينه و طولاني مدت راه اندازي شبكه هاي سنتي پرهيز كنند (عاليخاني و بهرامي، 1386).

..............

- بيمه الكترونيك

تحولات جهاني بيانگر آن است كه تجارت الكترونيك مهمترين زمينه فعاليت كشورهاي پيشرفته و در حال پيشرفت در سالهاي اخير است، كشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه نيز به سرعت به سمت دستيابي و استفاده از تجارت الكترونيك گام برمي دارند اما همه كشورها به تناسب زيرساخت هاي خود و توانايي هايشان جهت دستيابي به اين بحث، سرمايه گذاري هاي فراواني انجام داده اند، يكي از زيرمجموعه هاي تجارت الكترونيكي را مي توان بيمه الكترونيكي دانست (صرافي زاده و عليپور، 1390).

بيمه فعاليتي است كه تكيه زيادي بر اطلاعات دارد. اساس قراردادهاي بيمه بر اطلاعات مبادله شده بين بيمه‌گذار و بيمه‌گر مي‌باشد. تحول و پيشرفت‌هاي چشمگير در فناوري اطلاعات فرصت‌هاي زيادي براي صنعت بيمه در جهت گسترش آن و كاهش هزينه‌هاي مبادله آن داشته است. اين صنعت يكي از صنايع داراي توان نهفته در بكارگيري گسترده فناوري‌ها و پديده هاي نوين مي باشد و در اين راه گام بلندي برداشته است. از جمله خدمات الكترونيكي كه امروزه در بيشتر كشورهاي جهان مورد استفاده قرار مي گيرد، بيمه الكترونيكي مي‌باشد.

بيمه الكترونيكي نيز به عنوان يكي از زير مجموعه هاي تجارت الكترونيك با سرعت زيادي در جهان رشد نموده است. شركتهاي بيمه ايراني نيز در سالهاي اخير با تأسيس وب سايت هاي بيمه اي دراين عرصه پا نهاده اند. بيمه الكترونيكي را ميتوان در واقع به عنوان تامين يك پوشش بيمه اي از طريق بيمه نامه اي دانست كه بصورت آنلاين درخواست پيشنهاد مذاكره و قرارداد آن منعقد مي شود (عبدالوهاب و باقري فرد، 1390).

....................

- بسترسازي براي بيمه الكترونيك

بيمه الكترونيكي دو مزيت اصلي دارد؛ نخست اين كه علاوه بر كاهش دادن هزينه هاي اداري و مديريتي (داخلي)، از طريق مكانيزه شدن مراحل كار باعث مي شود تا نوعي ارتباط شبكه اي بين واحدهاي شركت ها به وجود آمده و اطلاعات مديريتي ارتقا پيدا كند. مزيت دوم آن نيز كاهش كارمزد پرداختي به واسطه ها است چرا كه بيمه نامه به طور مستقيم به مشتريان فروخته مي شود و براي خريداران هزينه كم تري خواهد داشت. ضمن اين كه صرفه جويي در هزينه ها، اين امكان را به وجود مي آورد كه مبلغ صرفه جويي شده در بازار رقابتي صرف مشتريان شود و آن ها فرصت يابند تا بيمه نامه ها يا خدمات بيش تري را به دست آورند (پارسامنش، 1391).

...................

- موانع و چالش هاي پيش روي بيمه الكترونيك
راه اندازي و گسترش بيمه الكترونيكي در كشور با موانع و چالش هاي عمده اي مانند نوپا بودن زمينه هاي قانوني لازم براي استفاده از تجارت الكترونيكي از قبول مقبوليت اسناد و امضاهاي الكترونيكي در قوانين و مقررات جاري كشور، نوپا بودن سيستم انتقال الكترونيكي وجوه و كارت هاي اعتباري، محدوديت خطوط ارتباطي و سرعت پايين آن ها در انتقال داده هاي الكترونيكي، نبود شبكه اصلي تجارت الكترونيكي در كشور و سخت افزار و نرم افزار مربوط به آن، فراگير نبودن فرهنگ استفاده زا تجارت الكترونيكي و مزاياي آن، هزينه اوليه ايجاد مراكز تجارت الكترونيكي در شركت ها، كمبود دانش استفاده از تجارت الكترونيكي در برخي از سازمان هاي مرتبط با بيمه و مديران و دست اندركاران آن، تامين امنيت لازم براي انجام مبادلات الكترونيكي و ترس از فاش شدن اسرار محرمانه مشتري به هنگام، معرفي و ارائه كار و مذاكره و معامله اينترنتي در وب سايت هاي بيمه اي روبه رو است. از سويي، وجود مشكلاتي همچون كلاهبرداري هاي اينترنتي در اكثر كشورهاي جهان موانعي را نيز بر سر تجارت الكترونيك بيمه اي به وجود آورده است و معمولا عنوان مي شود كه بيمه فروختني است، نه خريدني. بنابراين، فروش الكترونيكي بيمه نامه فشار لازم را براي جذب مشتري ندارد و به كارگيري بيمه الكترونيك در رشته هاي پيچيده بيمه اي و داراي ارزش بالاي معاملاتي مناسب نيست و ارائه فيزيكي و تحويل مدارك بيمه اي يكي از الزاماتي است كه اين صنعت را دچار وقفه مي كند. يكي ديگر از مهم ترين الزامات هماهنگ شدن نظام پولي و بانكي كشور و از همه مهم تر برقراري شبكه بين بانكي و پول الكترونيكي است (بايلي[3]، 1998).

.....................

- آمادگي الكترونيكي براي توسعه استفاده از ابزارهاي تجارت الكترونيك در بيمه

گسترش روز‌افزون برخي از كاربردهاي تجارت الكترونيكي اهميت اين موضوع را بيشتر كرده‌است كه ورود به عرصه تجارت الكترونيكي براي تمام سازمان‌هايي كه در تامين نيازهاي مشتريان خود در اسرع وقت، اهميت مي‌دهند ضروري به نظر مي رسد و سياست گذاران را در اين فكر فرو برده است كه آيا كشور يا سازمان متبوع آن‌ها پذيراي ابزارهاي جامعه اطلاعاتي مي‌باشند. اين آمادگي‌ها با معيارهاي مختلفي از قبيل زير ساخت‌ها، اقتصاد، آمادگي پذيرش در جامعه مورد نظر وآمادگي مجموعه دولت سنجيده مي‌شود (گفن[4]، 2000).

...................

- اهميت ارزيابي آمادگي الكترونيكي

با عنايت به اين موضوع كه شكاف ديجيتالي[5] بين كشورهاي جهان درحال افزايش است، دولتمردان و بنگاه‌هاي اقتصادي به كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات را يكي از اولويت‌هاي خود قرار داده‌اند. به منظور كارآيي هرچه بيش‌تر فناوري‌اطلاعات و ارتباطات، يك كشور و به تبع آن بنگاه‌هاي اقتصادي بايستي از نظر زيرساخت مخابراتي، دسترسي به فناوري‌اطلاعات و ارتباطات، چارچوب‌هاي حقوقي و قانوني در كاربري فناوري‌اطلاعات و ارتباطات آمادگي الكترونيكي داشته باشند. اگر كاهش شكاف ديجيتالي مدنظر است لازم است همه نيازمندي‌هاي فوق با يك استراتژي منسجم و دست‌يافتني كه مي‌تواند نيازهاي بومي كشور را در نظر گيرد، مناسبت داشته باشند (محكي، 1386).

......................

مولفه‌هاي آمادگي الكترونيكي

چهار مولفه عمده در آمادگي الكترونيكي يك كشور نقش حياتي دارند. اين مولفه‌ها شامل شهروندان، بنگاه‌هاي اقتصادي، دولت‌ها و زيرساختار مي‌شوند.

- دولت

- زير ساخت‌ها

- شهروندان

- بنگاه‌هاي اقتصادي

...................

- پيش نيازهاي پياده سازي بيمه الكترونيك

- فرهنگ سازي

بسترسازي فرهنگي نقش مهمي در پياده نمودن فناوري اطلاعات در صنعت بيمه ايفا مي نمايد و موجب مي شود تا به كار گيري آن سريع تر، و با موفقيت انجام شود. موثرترين عامل در به كارگيري موفق فناوري اطلاعات، اعتقاد و اطمينان مديران به آينده جهت استفاده از فناوري است. البته اين مورد به تنهايي نمي تواند سبب دستيابي به مزيت رقابتي براي شركت ها شود، براي كسب موفقيت بايد اين فعاليت ها با فرهنگ سازمان هماهنگ شده و توسط افراد كليدي سازمان حمايت شوند (كريمي، 1383).

.........................

منابع

ابراهيمي، احمد. (1380). فناوري اطلاعات تجارت الكترونيك و بيمه هاي الكترونيكي. فصل نامه تخصصي آسيا، ش 31، ص 28.

ابراهيمي، حميد. 1379. مفاهيم علمي مديريت بازاريابي. فصلنامه مدرس علوم انساني ، دوره 3، شماره 12، صص 11-34.

الهي، ش.، خسروي، ب.، حسن زاده، ع و خسروي، ه. 1391. تأثير آمادگي الكترونيكي بر موفقيت بيمه الكترونيكي با استفاده از روش معادلات ساختاري. پژوهشنامه بيمه، سال بيست و هفتم، شماره 2، صص 111-134.

......................

........................


[1]- Teo et al.

[2]- Gebert et al.

[3] - Bailey

[4] - Gefen

[5] -Digital Divide

قيمت محصول : 27000 تومان

دانلود

مباني نظري ابزارها و بيمه الكترونيك و تجارت الكترونيك
مباني نظري ابزارها و بيمه الكترونيك و تجارت الكترونيك

فرمت فايل : docx

حجم : 110

صفحات : 45

گروه : مباني و پيشينه نظري

توضيحات محصول :

مباني نظري ابزارهاي الكترونيك، بيمه الكترونيك، تجارت الكترونيك

مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

خلاصه اي از كار:

- ابزارهاي الكترونيك در سازمان ها

دولت الكترونيك شيوه اي است براي دولت ها به منظور استفاده از فناوري جديد كه تسهيلات لازم را براي دستيابي مناسب به اطلاعات و خدمات دولتي با كيفيت بالا فراهم مي آورد و فرصت هاي بيشتري را براي مشاركت مردم در فرايندهاي دموكراسي ايجاد مي‌كند. دولت الكترونيكي داراي چهار اصل راهنماست: 1) تأمين خدمات بر مبناي افزايش حق انتخاب براي شهروندان، 2) در دسترس قرار گرفتن بيشتر دولت و خدمات آن، 3) تأمين شمول اجتماعي در زمينه‌هاي مختلف و 4) استفاده بهتر از اطلاعات (كيا، 1386).

دولت الكترونيكي را مي‌توان چنين تعريف كرد : به كارگيري فناوري اطلاعات در بخش‌هاي مختلف دولت به منظور افزايش بهره‌وري و ارتقا سطح خدمات‌رساني. مهم‌ترين نتيجه اين امر ، افزايش رضايت مردم خواهد بود به شرطي كه پياده‌سازي دولت الكترونيكي به طور صحيح و با موفقيت صورت گيرد . به عبارت ديگر ، دولت الكترونيكي با اين كه مي‌تواند يك گام اساسي براي دولت‌ها باشد، چالش برانگيز نيز است.اگر دولت‌ها نتوانند خدمات الكترونيكي را به صورت يكنواخت و قابل دسترس ، در اختيار عموم افراد جامعه قرار دهند، دولت الكترونيكي منجر به شكاف طبقاتي بيش‌تر در جامعه و در نهايت نار‌ضايتي مردم، و افزايش مشكلات خواهد شد (تئو و همكاران[1]، 2007).

..........................

- استفاده از ابزارهاي تجارت الكترونيك

تعبير قديمي بازار به معناي محل ارتباط چهره به چهره مشتري و فروشنده و مكاني براي تلاقي عرضه و تقاضا ما بين آنهاست. در دنياي امروز با مجموعه تحولات و پيشرفتهاي صورت گرفته شده در آن براي خريد و فروش به حضور فيزيكي دو طرف در يك مكان واحد نيازي نيست. گسترش وسايل و امكانات حمل و نقل و اطلاع رساني و ارتباطي همانند تلفن و سيستم هاي پستي زمينه اي را به وجود آورد كه شركتها بتوانند سفارشات مشتريان خود را در سراسر جهان دريافت و كالاي مورد نظر را براي آنها ارسال كنند (گبرت و همكاران[2]، 2003).

........................

- پورتال اينترنتي

پورتال پايگاهي است بر روي وب كه به تبادل اطلاعات با كاربران مي پردازد. پورتال اطلاعات را از منابع مختلف جمع آوري و به كاربران خود ارائه مي دهد تا آنها نيازهاي خود حول محور فعاليت آن پورتال را بصورت مجتمع در يك پايگاه واحد بدست آورند. پورتال ها بر خلاف وب سايت ها به منابع و پايگاه هاي مختلف متصل هستند و دائما با آنها در حال تبادل اطلاعات بوده و در نهايت اطلاعات مورد نياز كاربران خود را بصورت دسته بندي شده ارائه مي دهند. البته اين بدين معنا نيست كه خود هيچ گونه اطلاعاتي منتشر نمي كنند، بلكه پورتال ها خود نيز قابليت انتشار اطلاعات سازمان يا شركت خود را دارند و در صورت لزوم با ساير پورتال ها به اشتراك مي گذارند. امروزه پورتال ها فقط جنبه اطلاع رساني ندارند، بلكه به كاربران خود اين امكان را مي دهند كه از خدمات الكترونيكي سازمان يا شركت بهره مند شوند. اين خدمات مواردي همچون تامين ناحيه كاربري است كه به كاربران اجازه مي دهد اطلاعات مورد نياز خود را مديريت نمايند.

بطور كلي تفاوت وب سايت با پورتال را مي توان در موارد ذيل خلاصه نمود:
.................

- ابزارهاي تجارت الكترونيك و توسعه بيمه

تاريخچه صنعت بيمه در كشور ايران به 80 سال پيش برمي گردد كه دو شركت بيمه روسي، ادارات خود را در ايران باز كردند و بعد از آن شركت بيمه ايران به عنوان اولين شركت ايراني فعال در اين صنعت تاسيس شد. به گفته مسئولان بيمه مركزي ايران، فعاليت ها براي الكترونيكي كردن صنعت بيمه كشور، از سال 82 به صورت جدي آغاز شد و از آنجايي كه خودرو حجم عمده اي از بازار بيمه را شامل مي شود، اولويت فعاليت روي بيمه خودرو قرار گرفت و اين فناوري شكلي منعطف و متحول به صنعت بيمه بخشيده و به شركت هاي بيمه اي كه به تازگي وارد بازار شده اند، امكان داد تا از فرآيند پرهزينه و طولاني مدت راه اندازي شبكه هاي سنتي پرهيز كنند (عاليخاني و بهرامي، 1386).

..............

- بيمه الكترونيك

تحولات جهاني بيانگر آن است كه تجارت الكترونيك مهمترين زمينه فعاليت كشورهاي پيشرفته و در حال پيشرفت در سالهاي اخير است، كشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه نيز به سرعت به سمت دستيابي و استفاده از تجارت الكترونيك گام برمي دارند اما همه كشورها به تناسب زيرساخت هاي خود و توانايي هايشان جهت دستيابي به اين بحث، سرمايه گذاري هاي فراواني انجام داده اند، يكي از زيرمجموعه هاي تجارت الكترونيكي را مي توان بيمه الكترونيكي دانست (صرافي زاده و عليپور، 1390).

بيمه فعاليتي است كه تكيه زيادي بر اطلاعات دارد. اساس قراردادهاي بيمه بر اطلاعات مبادله شده بين بيمه‌گذار و بيمه‌گر مي‌باشد. تحول و پيشرفت‌هاي چشمگير در فناوري اطلاعات فرصت‌هاي زيادي براي صنعت بيمه در جهت گسترش آن و كاهش هزينه‌هاي مبادله آن داشته است. اين صنعت يكي از صنايع داراي توان نهفته در بكارگيري گسترده فناوري‌ها و پديده هاي نوين مي باشد و در اين راه گام بلندي برداشته است. از جمله خدمات الكترونيكي كه امروزه در بيشتر كشورهاي جهان مورد استفاده قرار مي گيرد، بيمه الكترونيكي مي‌باشد.

بيمه الكترونيكي نيز به عنوان يكي از زير مجموعه هاي تجارت الكترونيك با سرعت زيادي در جهان رشد نموده است. شركتهاي بيمه ايراني نيز در سالهاي اخير با تأسيس وب سايت هاي بيمه اي دراين عرصه پا نهاده اند. بيمه الكترونيكي را ميتوان در واقع به عنوان تامين يك پوشش بيمه اي از طريق بيمه نامه اي دانست كه بصورت آنلاين درخواست پيشنهاد مذاكره و قرارداد آن منعقد مي شود (عبدالوهاب و باقري فرد، 1390).

....................

- بسترسازي براي بيمه الكترونيك

بيمه الكترونيكي دو مزيت اصلي دارد؛ نخست اين كه علاوه بر كاهش دادن هزينه هاي اداري و مديريتي (داخلي)، از طريق مكانيزه شدن مراحل كار باعث مي شود تا نوعي ارتباط شبكه اي بين واحدهاي شركت ها به وجود آمده و اطلاعات مديريتي ارتقا پيدا كند. مزيت دوم آن نيز كاهش كارمزد پرداختي به واسطه ها است چرا كه بيمه نامه به طور مستقيم به مشتريان فروخته مي شود و براي خريداران هزينه كم تري خواهد داشت. ضمن اين كه صرفه جويي در هزينه ها، اين امكان را به وجود مي آورد كه مبلغ صرفه جويي شده در بازار رقابتي صرف مشتريان شود و آن ها فرصت يابند تا بيمه نامه ها يا خدمات بيش تري را به دست آورند (پارسامنش، 1391).

...................

- موانع و چالش هاي پيش روي بيمه الكترونيك
راه اندازي و گسترش بيمه الكترونيكي در كشور با موانع و چالش هاي عمده اي مانند نوپا بودن زمينه هاي قانوني لازم براي استفاده از تجارت الكترونيكي از قبول مقبوليت اسناد و امضاهاي الكترونيكي در قوانين و مقررات جاري كشور، نوپا بودن سيستم انتقال الكترونيكي وجوه و كارت هاي اعتباري، محدوديت خطوط ارتباطي و سرعت پايين آن ها در انتقال داده هاي الكترونيكي، نبود شبكه اصلي تجارت الكترونيكي در كشور و سخت افزار و نرم افزار مربوط به آن، فراگير نبودن فرهنگ استفاده زا تجارت الكترونيكي و مزاياي آن، هزينه اوليه ايجاد مراكز تجارت الكترونيكي در شركت ها، كمبود دانش استفاده از تجارت الكترونيكي در برخي از سازمان هاي مرتبط با بيمه و مديران و دست اندركاران آن، تامين امنيت لازم براي انجام مبادلات الكترونيكي و ترس از فاش شدن اسرار محرمانه مشتري به هنگام، معرفي و ارائه كار و مذاكره و معامله اينترنتي در وب سايت هاي بيمه اي روبه رو است. از سويي، وجود مشكلاتي همچون كلاهبرداري هاي اينترنتي در اكثر كشورهاي جهان موانعي را نيز بر سر تجارت الكترونيك بيمه اي به وجود آورده است و معمولا عنوان مي شود كه بيمه فروختني است، نه خريدني. بنابراين، فروش الكترونيكي بيمه نامه فشار لازم را براي جذب مشتري ندارد و به كارگيري بيمه الكترونيك در رشته هاي پيچيده بيمه اي و داراي ارزش بالاي معاملاتي مناسب نيست و ارائه فيزيكي و تحويل مدارك بيمه اي يكي از الزاماتي است كه اين صنعت را دچار وقفه مي كند. يكي ديگر از مهم ترين الزامات هماهنگ شدن نظام پولي و بانكي كشور و از همه مهم تر برقراري شبكه بين بانكي و پول الكترونيكي است (بايلي[3]، 1998).

.....................

- آمادگي الكترونيكي براي توسعه استفاده از ابزارهاي تجارت الكترونيك در بيمه

گسترش روز‌افزون برخي از كاربردهاي تجارت الكترونيكي اهميت اين موضوع را بيشتر كرده‌است كه ورود به عرصه تجارت الكترونيكي براي تمام سازمان‌هايي كه در تامين نيازهاي مشتريان خود در اسرع وقت، اهميت مي‌دهند ضروري به نظر مي رسد و سياست گذاران را در اين فكر فرو برده است كه آيا كشور يا سازمان متبوع آن‌ها پذيراي ابزارهاي جامعه اطلاعاتي مي‌باشند. اين آمادگي‌ها با معيارهاي مختلفي از قبيل زير ساخت‌ها، اقتصاد، آمادگي پذيرش در جامعه مورد نظر وآمادگي مجموعه دولت سنجيده مي‌شود (گفن[4]، 2000).

...................

- اهميت ارزيابي آمادگي الكترونيكي

با عنايت به اين موضوع كه شكاف ديجيتالي[5] بين كشورهاي جهان درحال افزايش است، دولتمردان و بنگاه‌هاي اقتصادي به كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات را يكي از اولويت‌هاي خود قرار داده‌اند. به منظور كارآيي هرچه بيش‌تر فناوري‌اطلاعات و ارتباطات، يك كشور و به تبع آن بنگاه‌هاي اقتصادي بايستي از نظر زيرساخت مخابراتي، دسترسي به فناوري‌اطلاعات و ارتباطات، چارچوب‌هاي حقوقي و قانوني در كاربري فناوري‌اطلاعات و ارتباطات آمادگي الكترونيكي داشته باشند. اگر كاهش شكاف ديجيتالي مدنظر است لازم است همه نيازمندي‌هاي فوق با يك استراتژي منسجم و دست‌يافتني كه مي‌تواند نيازهاي بومي كشور را در نظر گيرد، مناسبت داشته باشند (محكي، 1386).

......................

مولفه‌هاي آمادگي الكترونيكي

چهار مولفه عمده در آمادگي الكترونيكي يك كشور نقش حياتي دارند. اين مولفه‌ها شامل شهروندان، بنگاه‌هاي اقتصادي، دولت‌ها و زيرساختار مي‌شوند.

- دولت

- زير ساخت‌ها

- شهروندان

- بنگاه‌هاي اقتصادي

...................

- پيش نيازهاي پياده سازي بيمه الكترونيك

- فرهنگ سازي

بسترسازي فرهنگي نقش مهمي در پياده نمودن فناوري اطلاعات در صنعت بيمه ايفا مي نمايد و موجب مي شود تا به كار گيري آن سريع تر، و با موفقيت انجام شود. موثرترين عامل در به كارگيري موفق فناوري اطلاعات، اعتقاد و اطمينان مديران به آينده جهت استفاده از فناوري است. البته اين مورد به تنهايي نمي تواند سبب دستيابي به مزيت رقابتي براي شركت ها شود، براي كسب موفقيت بايد اين فعاليت ها با فرهنگ سازمان هماهنگ شده و توسط افراد كليدي سازمان حمايت شوند (كريمي، 1383).

.........................

منابع

ابراهيمي، احمد. (1380). فناوري اطلاعات تجارت الكترونيك و بيمه هاي الكترونيكي. فصل نامه تخصصي آسيا، ش 31، ص 28.

ابراهيمي، حميد. 1379. مفاهيم علمي مديريت بازاريابي. فصلنامه مدرس علوم انساني ، دوره 3، شماره 12، صص 11-34.

الهي، ش.، خسروي، ب.، حسن زاده، ع و خسروي، ه. 1391. تأثير آمادگي الكترونيكي بر موفقيت بيمه الكترونيكي با استفاده از روش معادلات ساختاري. پژوهشنامه بيمه، سال بيست و هفتم، شماره 2، صص 111-134.

......................

........................


[1]- Teo et al.

[2]- Gebert et al.

[3] - Bailey

[4] - Gefen

[5] -Digital Divide

قيمت محصول : 27000 تومان

دانلود

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 48

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 485
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 89
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 184
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 516
  • بازدید ماه : 1846
  • بازدید سال : 6774
  • بازدید کلی : 279795
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه